MINDFULNESS - MET AANDACHT VOOR JOU - 

Vul (bijvoorbeeld) uw slogan in


WAT IS MINDFULNESS?

Mindfulness staat voor open en aandachtig aanwezig zijn in het huidige moment en als je oordeelt ook hier open naar kunnen kijken. Mindfulness is ook je openen voor wat er écht in jezelf afspeelt en dat je steeds meer gaat voelen wat je wil en wat je gelukkig maakt in je leven. Het meer stilstaan bij je ervaringen is natuurlijk best spannend. Met behulp van onder andere meditatieoefeningen leer je om vanuit mildheid en een accepterende houding ruimte te maken voor wat er is en kom je steeds meer tot inzicht.



MINDFULNESS ALS LEVENSHOUDING

Mindfulness is niet zozeer het je eigen maken van een simpel “techniekje”. Het beoefenen van mindfulness omvat namelijk meer. Mindfulness is een manier van "zijn" en omdat je anders met je ervaringen (gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen) leert om te gaan, leer je ook om op een andere manier in het leven te staan. Een nieuwe levenshouding waarin je meer keuzevrijheid kunt gaan ervaren en goed voor jezelf leert te zorgen.


MBSR EN MBCT

Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse moleculair bioloog en beoefenaar van vipassana-meditatie en yoga,  is de grondlegger van de mindfulnesstraining. Begin jaren tachtig ontwikkelde hij een succesvol en wetenschappelijk effectief bewezen trainingsprogramma voor chronische pijnpatiënten: de 8-weekse training Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).  Later gingen de Amerikaanse hoogleraren Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale bij Jon Kabat-Zinn in de leer en ontwikkelden een tevens succesvol en wetenschappelijk effectief bewezen variant op deze training waarbij elementen uit de cognitieve gedragstherapie werden toegevoegd. Een training die specifiek gericht was op terugvalpreventie bij depressie: de Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) oftewel Aandachtgerichte Cognitieve Therapie.  

 




De aangeboden training bij MINDFULEINDHOVEN zal een combinatie zijn van beide tradities. Je leert  om anders om te gaan met je ervaringen en hierin onderscheidt de mindfulnesstraining van de klassieke cognitieve gedragstherapie die zich voornamelijk richt op het veranderen van gedachten en daarmee het gedrag.