MINDFULNESS - MET AANDACHT VOOR JOU - 

Vul (bijvoorbeeld) uw slogan in


WAT IS MINDFULNESS?

Mindfulness staat voor open en aandachtig aanwezig zijn in het huidige moment en als je oordeelt ook hier open naar kunnen kijken. Mindfulness is ook je openen voor wat er écht in jezelf afspeelt en dat je steeds meer gaat voelen wat je wil en wat je gelukkig maakt in je leven. Het meer stilstaan bij je ervaringen is natuurlijk best spannend. Met behulp van onder andere meditatieoefeningen leer je om vanuit mildheid en een accepterende houding ruimte te maken voor wat er is en kom je steeds meer tot inzicht.


WAAROM EEN MINDFULNESSTRAINING VOLGEN? 

We leven in een jachtige maatschappij, functioneren veelal op de automatische piloot en op de een of andere manier lijkt het makkelijker om steeds iets te doen in plaats van niets te doen. We zitten vaak met onze gedachten in het verleden, de toekomst of vluchten weg in fantasieën. We verzetten ons tegen het onaangename en verlangen weer naar het aangename. Maar als het aangename uitblijft, kan het zomaar zijn dat we ons weer erg onrustig voelen.

Mindfulness zorgt ervoor dat je je automatische patronen van reageren meer leert te herkennen en te doorbreken waardoor je anders met je ervaringen maar ook met de wisselvalligheden van het leven kunt omgaan. De training omvat een bijzondere combinatie van westerse psychologie en eeuwenoude, oosterse wijsheid en zorgt ervoor dat je tot meer zelfonderzoek komt en daarmee tot meer inzicht en innerlijke rust. Het beoefenen van mindfulness brengt meer mildheid en acceptatie in je leven waardoor er ook weer ruimte in jezelf ontstaat om meer in het moment te leven en de kleine dingen (opnieuw) te waarderen. Deelnemers van de training geven vaak aan dat ze merken dat de kwaliteit van hun leven in positieve zin verandert. Je leert om meer vanuit wijsheid te handelen, je voelt je veerkrachtiger en daarmee ook gelukkiger. 


MINDFULNESS ALS LEVENSHOUDING

Mindfulness is niet zozeer het je eigen maken van een simpel “techniekje”. Het beoefenen van mindfulness omvat namelijk meer. Mindfulness is een manier van "zijn" en omdat je anders met je ervaringen (gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen) leert om te gaan, leer je ook om op een andere manier in het leven te staan. Een nieuwe levenshouding waarin je meer keuzevrijheid kunt gaan ervaren en goed voor jezelf leert te zorgen.


WETENSCHAP

De mindfulnesstraining is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert om te gaan met onder andere stress, piekeren, angst, slapeloosheid en chronische pijn. Een effectief bewezen training die ook positieve resultaten laat zien bij depressie, burn-out, psychische klachten na het doormaken van kanker en hart en vaatziekten. Er is aangetoond dat mindfulness de flexibiliteit, aanpassingsvermogen en emotionele stabiliteit van mensen doet vergroten en dat je geheugen en concentratie verbeterd. De training leidt tevens tot meer empathie en (zelf)compassie en zorgt ervoor dat je subjectieve gevoel van welbevinden wordt vergroot. 


MBSR EN MBCT

Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse moleculair bioloog en beoefenaar van vipassana-meditatie en yoga,  is de grondlegger van de mindfulnesstraining. Begin jaren tachtig ontwikkelde hij een succesvol en wetenschappelijk effectief bewezen trainingsprogramma voor chronische pijnpatiënten: de 8-weekse training Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).  Later gingen de Amerikaanse hoogleraren Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale bij Jon Kabat-Zinn in de leer en ontwikkelden een tevens succesvol en wetenschappelijk effectief bewezen variant op deze training waarbij elementen uit de cognitieve gedragstherapie werden toegevoegd. Een training die specifiek gericht was op terugvalpreventie bij depressie: de Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) oftewel Aandachtgerichte Cognitieve Therapie.  


MINDFULNESSTRAINING BIJ MINDFULEINDHOVEN

De aangeboden training bij MINDFULEINDHOVEN zal een combinatie zijn van beide tradities. Je leert  om anders om te gaan met je ervaringen en hierin onderscheidt de mindfulnesstraining van de klassieke cognitieve gedragstherapie die zich voornamelijk richt op het veranderen van gedachten en daarmee het gedrag.